Nordisk mesterskap i terrengsykling tildelt Horten

Postet av Horten og Omegn Cykleklubb den 31. Jan 2015

Årets nordiske mesterskap i både Utfor og Terreng Rundbane er tildelt norske sykleklubber. Nordisk mesterskap i Utfor arrangeres av Drammen CK, mens nordisk mesterskap i Rundbane arrangeres av Horten OC.

For Horten sin del bli dette første gang klubben arrangerer Nordisk Mesterskap. Klubben er godt kjent med arrangering av sykkelritt, da de har arrangert NC i flere år og NM i 2011.

- Vi ser veldig frem til dette og gleder oss – vi tar tildelingen som et kompliment og en tillitserklæring. HOC er en meget aktiv klubb som arrangør av sykkelritt, vi starter med Vestfold Rundt (turritt landevei) som alltid går siste søndag i mai, etter dette komme Hortensmarka Rundt, Roserittet og NC Rundbane, sier rittleder Georg Askjer fra HOC.

-Positivt for byen og rekrutteringen

Mesterskapet som arrangeres 15. august har både NorgesCup- og UCI status cat. 1. På søndag blir det også UCI- og NorgesCupritt i samme løypen. Her blir det mulig å ta med seg mange UCI poeng i løpet av helgen.

- Nordisk mesterskap er veldig positivt for Horten som by, og ikke minst for rekrutteringen i klubben. Vi håper at mange i sykkelmiljøet legger noe av sommerferien til Horten og bruker løypen i forkant av rittet. Løypen blir tidlig merket og tilrettelagt for trening, sier en entusiastisk Askjer.

Tekst hentet fra forbundets sider